Wednesday, October 7, 2009

Cucunda,

Selalu pada masa dulu, almarhum Ustaz hanafi Hj ahmad mendidik kita tentang resmi padi. Dia pesan pada kita, jadilah kita seperti resmi padi, bukan resmi lalang. Kenapa ustaz hanafi nak cerita pasal padi, tapi bukan lalang? Apa yang istimewa pada padi nie? Apa yang tak kena dgn lalang? Tok ayah pasti, budak2 baru amik sijil rendah silat cekak pun tahu benda nie. Tapi pengamalannya, bagaimana? Brapa ramai yang berjaya mengamalkan resmi padi nie? Dan brapa ramai pulak yang beramal dgn resmi lalang?

Tidakkah kita ni segan dengan orang-orang seperti Pak Su Man,Dr. Majid, Abg John(Pulau Pinang), Pak Long Mat, dan seperti Abg Azmi(Perak)? Mereka ni masuk silat cekak zaman bila? Apa jawatan mereka dalam persatuan? Kenapa mereka masih lagi berjuang dalam Silat Cekak nie? Kalau nak ikutkan keadaan usia, baiklah mereka ni duduk diam-diam kat rumah, banyakkan berehat dan ibadat sebab usia macam mereka nie, da sampai tahap boleh goyang kaki kat rumah, tgk anak cucu buat kerja. Tapi kenapa mereka tidak? Kenapa mudah bagi mereka untuk menerima Datuk Haji Maideen sebagai penyambung amanah guru dan presiden PSSCM? Jawapannya mudah..sebab Tok Ayah dah lama bersama dengan mereka nie, dan tok ayah dapat rasakan keikhlasan mereka ni berjuang, dan bagaimana hubungan mereka ni dengan Tn Hj Ishak Itam.Tok ayah sendiri lihat, cikgu Harun yang mengajar Kitab Hikam ibnu Ataillah di Pulau Pinang baru-baru ni, salam bercium tangan Datuk Haji Maideen lagi. Bukankah cikgu harun tu seorang guru hikam? Inilah resmi padi, yang ustaz hanafi selalu kata tu, semakin berisi semakin tunduk. Semakin mereka berilmu dan pengalaman di dada, semakin mereka merendah diri.Bukan buat-buat rendah diri macam ROSLIZAN.

"Dan apakah kamu (tidak percaya) dan heran bahwa datang kepada kamu peringatan dari Tuhanmu dengan perantaraan seorang laki-laki dari golonganmu agar dia memberi peringatan kepadamu dan mudah-mudahan kamu bertakwa dan supaya kamu mendapat rahmat?"

(surah al-a'raf ayat 63)

Kalau dilihat pada resmi lalang pula, kenapa lalang ni mudah wujud di mana2? Asal ada tempat terbuang je,mesti mudah nak tumbuh lalang.knapa? Knapa boleh muncul orang macam Roslizan? Apa yang buat orang-orang macam ni menentang perlantikan Datuk Haji Maideen sebagai penyambung amanah, sedangkan ianya keputusan Tn Hj Ishak Itam? Bagi tok ayah, mudah je..sebab hati dah sakit, sebab selama ni mereka berjuang bukan pasal ikhlas, tapi masing-masing ada kepentingan. Sebab tu dapat resmi lalang, dimana angin bertiup, di situ mereka berpaling.

Tak payahla nak cari siapa Tok Ayah nie. Saat roslizan baru nak aktif, tok ayah dah lama ada dalam silat cekak nie. Sebab tok ayah takda di alam dunia. Tok ayah hidup di alam ghaib. Hanya orang-orang yang bersih dan hidup di alam ghaib ja boleh jmpa siapa tok ayah nie. DUDUK LAMA SIKIT. Sedarlah cucunda semua, dan selalu lah berfikir, tentang apa yang Allah jadikan, pasti ada hikmah tersembunyi. Tak malu ke kita pada orang-orang lama berjuang dalam PSSCM nie? Pesan Nabil Raja Lawak- haa…lu pikir la sendiri!

“Akal yang waras, gunakan tanpa was-was”

Sekian,

Tok Ayah